DSP u high-end audio sistemima / 2

Posted on Jun 25, 2015


Link na 1. dio

DSP je u kućnoj uporabi otprilike od druge polovice devedesetih, u početku ugrađivan u zvučnike i u službi korekcije osobina samih zvučnika, polako se selio u zasebne uređaje koji su omogućavali razne mogućnosti ručne ili automatske korekcije signala.

Ni jedan audio sistem nije moguće namjestiti da baš sve snimke svira dobro. U snimanju ne postoji neki standard kojeg se svi drže. Snimanje i produciranje glazbe je vještina u veliki utjecaj ima i ukus pojedinca i tehnički uvjeti u kojima se stvara.

Kad je neki audio sistem skoro pa full-range, najviše problema prave snimke koje imaju puno više basa u odnosu na  prosjek. Ako takav sistem nije ekvaliziran ili dobro smješten u idealnoj prostoriji, to je osjetan problem. Ne mogu reći da sam ikad čuo neki kućni audio sistem bez ekvalizera kojega dobar DSP ne bi mogao barem malo unaprijediti, a velikoj većini sistema bi jako dobro došao.

Dobro napravljeno DSP korigiranje audio sistema napravit će ono najvažnije, unaprijedit će užitak slušanja praktički svih snimki u vašoj kolekciji, ponekad do takve razine da je teško povjerovati kako jedna u decibelima izraženo blaga korekcija amplitude može dovesti do tako velike promjene ukupnog zvuka na bolje. DSP povećava broj snimki za koje se po slušnom dojmu može reći da su dobre i općenito povećava kvalitetu zvuka sistema u usporedbi s dojmovima koje nosimo s koncerata. Sve to omogućuje da se vrijeme užitka u slušanju glazbe povećava, bilo kao rezultat zvuka vjernijeg originalu, bilo prilagodbe zvuka prema ukusu, ili oboje.

Naravno, treba reći i kako niti jedan DSP ne pretvara vodu u vino. Ako osrednju elektroniku i zvučnike stavite u lošu sobu na loše mjesto i očekujete da DSP sve to ispravi, za uloženi novac radije kupite novi bicikl. DSP nije magic processor, ali u sistemu s puno potencijala je vrlo blizu. Upravo je to osnovna funkcija DSP uređaja – oslobađanje potencijala audio sistema. Ako potencijala nema, ni DSP neće napraviti spektakl.

JRiver DSP
Podešenja parametričkog EQ unutar programa za organizaciju i reprodukciju glazbe JRiver

DSP rješenje bez obzira na cijenu nije svemoguće. U svakom sistemu poželjno je najprije do praktičnog maksimuma iskoristiti pasivne metode ugađanja zvuka. DSP ne može korigirati fazna ili harmonička izobličenja, niti od malog zvučnika napraviti veliki. Uobičajeno se kaže da je DSP tek preljev na torti, no taj preljev ipak može značajno popraviti i osrednje torte.

U prosječnim realnim kućnim uvjetima (od malih soba do sa svrhom građenih slušaonica), amplitudna odstupanja od optimalnog odziva su u bas području uglavnom oko +/- 15, a često i preko +/- 20 dB. Ni to sigurno nije argument da je nekorigirani zvuk potrebno pošto-poto očuvati. U srednje i visokotonskom području odstupanja su brojčano znatno manja, no zbog toga se i suptilne korekcije pokazuju izuzetno značajnima. Slično kao što dva zvučnika, koja oba imaju izvrsnu linearnost od +/-2 dB u srednjem i visokom području, mogu zvučati jako različito jer odziv od +2 i -2 dB, na recimo 3 kHz, za uho predstavlja ogromnu razliku.

Classe Sigma SSP DSPPodešavanje parametričkog EQ za jedan kanal na pretpojačalu Classe Sigma SSP

Pasivne metode akustičke obrade ili oblikovanja prostora u pravilu jesu nezaobilazne, no i dovoljno neprecizne i nepredvidljive da im je određena pomoć itekako dobrodošla.Jedan oduševljeni korisnik subwoofera s ugrađenom automatskom DSP korekcijom rekao je kratko i jasno: “Nekorigirani bas je low fidelity”. Možda zvuči grubo, no u pravilu je tako… Iako sistem zaista može zvučati jako dobro čak i uz odstupanja od +/-15 dB u basu, nakon poslušane korekcije teško se može reći da je prije korekcije bilo bolje. Digitalno ugađanje basa znatno proširuje repertoar snimki koje više nisu uništene jakim modovima prostorije. Odgovarajuća pak korekcija od svega 2 dB u srednjem području može donijeti čudesne rezultate u smislu protočnosti, živosti i prirodnosti glazbe. Lagani rolloff u visokom spektru (npr. -1 dB pri 6 dB po oktavi počevši od npr. 2.8 kHz) može doista ugladiti preživahan sistem bolje od bilo kakvog audio kabela iz prošlosti ili budućnosti.

U dobrom sistemu DSP postaje mozak koji duši audio sistema omogućuje da se bolje izrazi. Neprimjetno za slušatelja, DSP snagom svojih procesora s lakoćom u pozadini praktički rješava primjerice problem stojnih valova u sobi. Slično kao što mozak neprestano obrće sliku koju oko vidi naopako, a da mi toga uopće nismo svjesni.

——-

U nastavku slijedi nekoliko citata s dojmovima audiofila koji su u svoje audio sisteme uključili DSP, i to audiofila koji uobičajeno zaziru od bilo kakvih digitalnih uljeza (recimo kombinacije gramofon/cijevi/širokopojasni driveri) , a kamoli digitalne ekvalizacije :) Zanimljivo je kako o kvalitetnoj ekvalizaciji općenito imaju dobro mišljenje audiofili koji su je osobno koristili, a loše oni koji nisu.

Obrnuta situacija je uobičajenija. Veliku slavu imaju uređaji koje je malo tko čuo, a kad ih jednom čuješ…

Vlasnik Quad sistema;

“I eliminated … problem pretty much completely with digital EQ for my digital sources – and found this solution so effective I now digitize my analog sources in order to apply digital EQ.

“The positive effects of the digital EQ simply stop into insignificance the negative effects.”

“Of course you’ll never convince the truly religious of this – their loss”

Thorsten Loesch, Enjoy the Music, 2001.

“As for the general sonic impact on my system, once I had listened for a few hours “flat” and switched the EQ out, the system suddenly sounded like poor plastic boombox, with overblown, slow midbass, lacking upper bass and a not so nice but rather tinny midrange. The shock from doing this comparison after a few hours acclimatization to “flat” for the first time made me realize just HOW MUCH the room messes up the sound of even rather good speakers. And my room is actually quite decent sounding and arranged quite sensibly for general acoustics. Many who have heard my system classed it as certainly in the rarified upper ranges of Ultrafi too. Yet even so the step of going from a very good Ultrafi System sans Ultracurve Pro to the same with was no small matter.”

“Well, for anyone with sonic problems in their room response (that is EVERYONE) in a fully digital system with separate X-Port and DAC I cannot recommend the UC (DSP) high enough.”

“For a primarily analogue system like my own the case may not be as clear cut, some things will depend upon equipment compatibility. The converters and analogue stages in the UC (DSP) should ideally be better, though they seem more than adequate.”

“In the end I would rate the impact of the Ultracurve (DSP) on my system in the same region as that of high quality full range drivers or single ended triodes. It brings me closer to the music and makes it easier to forget about the mechanics of reproduction. For the money it’s a clear bargain if there ever was one.”

Colin Flood, Enjoy the Music, 2005.

“the clarity and feeling of emotions in music come out. Without minor system and room anomalies finally resolved, the music draws you the performance just like a live production. Sonic signatures can be reduced or eliminated. Artifacts which make it seem as if you are “listening to a stereo,” take a back seat. Realism is improved.”

“While tweaking audiophiles should optimize major room nulls and nodes first, EQ can still accomplish a lot.”

“I thought it improved Tonality, Sub-bass, Mid-bass, Midrange and High frequencies beyond the average.”

“I didn’t think DEQ2496 (DSP) had Self-Noise or overt coloring. Bypassing all of the functions, I couldn’t tell when it was in-line or not.”

“By affecting the entire spectrum, the DEQ2496 (DSP) even improved the realism of Imaging and boosted my own category, Enjoyment.”

“I am keeping this unit. Loesch thought using an EQ would get him burned at the stake by purist audiophiles, but the DEQ2496 (DSP) makes me gladly join him. After all, this feature-packed slim unit dramatically gets the system out of the way and allows tweaking audiophiles to… Enjoy the Music”